Ravitsemus ja terveys

Tutkittua ravitsemustietoa ja myyttien murtamista selkokielellä

Archive for helmikuu 2010

Fiksu ravitsemusterapeutti bongattu

with 2 comments

Aika usein suomalaisten ravitsemusterapeuttien lausuntoja lukiessa saa hävetä heidän puolestaan, koska lausunnot ovat tutkitun tiedon vastaisia. Siksi ravitsemusterapeutti Anette Palssan tuore kirjoitus yllätti erittäin positiivisesti.

Meta-analyysissä käytiin läpi kymmeniä aiemmin tehtyjä tieteellisesti laadukkaita tutkimuksia ja analysoitiin tulokset. Tutkimuksen loppupäätelmät saivat ravitsemusterapeutin aamukahvit väärään kurkkuun: ruokavalion tyydyttyneellä rasvalla ei ole sydämelle haitallisia vaikutuksia.

Lue koko juttu: Keventäjät – Rasvakattilassa kuohuu

Huomasin vain pari asiavirhettä kokonaisuutena hienosta kirjoituksesta. Hiilihydraattien korkea kuitupitoisuus ei yleensä hidasta verensokerin nousua, mutta kuitupitoisissa tuotteissa on hieman vähemmän imeytyviä hiilihydraatteja. Siemenissä ja joissakin pähkinöissä on hiilihydraatteja varsin vähän.

Written by Jari

23.2.2010 at 16.30

Kategoria(t): Linkkivinkit

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on turvallinen pitkällä aikavälillä

leave a comment »

Johns Hopkinsin yliopiston ja lastensairaalan tutkijat Yhdysvalloissa seurasivat epileptikkolapsia ja nuoria aikuisia, jotka ovat aikaisemmin noudattaneet ketogeenistä eli hyvin vähän hiilihydraatteja ja hyvin paljon rasvaa sisältävää ruokavaliota sairaudensa hoidossa. Tutkimuksessa oli mukana 101 potilasta, jotka noudattivat ruokavaliota vaihtelevan ajan, 16 kuukaudesta 8 vuoteen.

Kukaan potilaista ei ilmoittanut haitallisia sydän- ja verisuoniterveyteen liittyviä sivuoireita kuten sydänkohtausta, sydämen laajentumista tai epänormaalia plakin kerääntymistä valtimoihin. Yhdellä potilaalla oli korkea verenpaine.

Kaksi potilasta ilmoitti saaneensa munuaiskiviä ruokavalion lopettamisen jälkeen. Munuaiskivet ovat yhtä yleisiä myös väestöllä, jota ei ole hoidettu ketogeenisellä ruokavaliolla.

Maksa- ja munuaistoimintonsa testanneilla potilailla kaikki tulokset olivat normaaleja. Kolesteroliarvot mittauttaneista potilaista (26) oli kokonaiskolesteroli yli viitearvon kolmella henkilöllä.

Johtava tutkija Eric Kossoff sanoi: Olemme aina uskoneet ketogeenisen ruokavalion olevan suhteellisen turvallinen pitkällä aikavälillä tilapäisistä sivuoireista huolimatta, ja nyt meillä on näyttöä. Tutkimuksemme pitäisi lopettaa toistuvat epäilykset ruokavalion pitkän aikavälin turvallisuudesta.

Tutkimus julkaistiin Epilepsia-lehdessä. Long-term outcomes of children treated with the ketogenic diet in the past

Samansuuntaisia tuloksia raportoivat myös puolalaistutkijat vuonna 2008. Heidän tutkimuksessaan 22 koehenkilöä noudatti vähähiilihydraattista ruokavaliota yli kolmen vuoden ajan, ja veriarvoissa ei havaittu mitään hälyttävää.

Tutkimus julkaistiin Nutrition Research -lehdessä. Long-term consumption of a carbohydrate-restricted diet does not induce deleterious metabolic effects

Written by Jari

19.2.2010 at 15.04

Vähähiilihydraattinen ruokavalio terveellisempi diabeetikoille kuin Välimeren ruokavalio

with 4 comments

Israelilainen tutkijaryhmä vertasi kolmea erilaista ruokavalioita ylipainoisilla kakkostyypin diabeetikoilla. Tutkijat jakoivat 259 keski-ikäistä koehenkilöä satunnaisesti noudattamaan joko Amerikan Diabetesliiton (ADA) suosittelemaa ruokavaliota, perinteistä Välimeren ruokavaliota (PV) tai vähähiilihydraattista välimeren ruokavaliota (VHH) 12 kuukauden ajaksi. Koehenkilöiden painoa ja veriarvoja seurattiin.

Tavoitteena VHH-ryhmällä oli saada 35 E% (prosenttia energiasta) hiilihydraateista ja 45 E% rasvasta, muilla ryhmillä 50 E% hiilihydraateista ja 30 E% rasvasta. Toteutunut ero jäi pienemmäksi; ADA-ryhmä söi hiilihydraatteja 45,4 E%, PV-ryhmä 45,2 E% ja VHH-ryhmä 41,9 E%. Kaikki ryhmät söivät proteiinia yhtä paljon ja saivat ruoastaan energiaa yhtä paljon.

75 % koehenkilöistä jatkoi kokeen loppuun asti. VHH-ryhmällä paino putosi keskimäärin 10,1 kg, ADA-ryhmällä 7,7 kg ja PV-ryhmällä 7,4 kg. Sokerihemoglobiini (HbA1c) laski VHH-ryhmällä merkittävästi enemmän kuin ADA-ryhmällä. HDL-kolesteroli (”hyvä kolesteroli”) nousi vain VHH-ryhmällä. Triglyseridit laskivat PV-ryhmällä 1,5 mmol/l, VHH-ryhmällä 1,3 mmol/l ja ADA-ryhmällä 0,7 mmol/l.

Tutkijoiden yhteenvedon mukaan intensiivinen 12 kuukauden ruokavaliokoe yhteisöllisissä puitteissa paransi tehokkaasti sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä kaikilla ryhmillä. Vain vähähiilihydraattinen välimeren ruokavalio paransi HDL-kolesterolia ja se oli verensokerin hallinnan kannalta parempi kuin muut ruokavaliot.

Tutkimus julkaistiin Diabetes, Obesity and Metabolism -lehdessä. A low carbohydrate Mediterranean diet improves cardiovascular risk factors and diabetes control among overweight patients with type 2 diabetes mellitus: a 1-year prospective randomized intervention study

Kuidut lihottavat

with one comment

Tunnustan heti ensimmäiseksi, että otsikko on huono. Sain inspiraation siihen YLEltä, joka kertoi tästä samasta tutkimustuloksesta otsikolla Kuidut karistavat kiloja. Kumpikin otsikko on aika lailla virheellinen.

Eurooppalaistutkijat seurasivat lähes 90 000 tervettä aikuista henkilöä keskimäärin 6,5 vuoden ajan. Henkilöiden painon kehitystä seurattiin ja kuidun saantia arvioitiin. Keskimäärin henkilöt lihoivat 400 g vuodessa. He, jotka söivät keskimääräistä 10 g enemmän kuitua päivittäin, lihoivat 361 g vuodessa. Keskimääräistä 10 g enemmän viljakuitua syöneet puolestaan lihoivat 323 g vuodessa.

Ravintokuitu, tuo valtion ravitsemuspolitiikan keskeinen ihmeaine, kaikkien tautien ehkäisijä, auttoi hyvin vähän painonhallinnassa. Useimmat paljon kuitua syöneet henkilöt lihoivat. Siksi tuo YLEn otsikointi ihmetyttää. Kuidut karistivat kiloja? Mielikuvia, mielikuvia.

Tutkimus julkaistiin the American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Dietary fiber and subsequent changes in body weight and waist circumference in European men and women

Written by Jari

11.2.2010 at 19.03

Kategoria(t): Kuitu, Laihdutus

Voilla matalampi veren rasvapitoisuus kuin kasviöljyllä

with 2 comments

Kohonnut veren rasvapitoisuus on itsenäinen sydän- ja verisuonitautien riskitekijä. Lundin yliopiston tutkijat Ruotsissa selvittivät erilaisten rasvojen vaikutusta aterianjälkeiseen veren rasvapitoisuuteen (triglyseridit). 47 koehenkilöä söivät aterian yhteydessä joko uudenlaista rypsi- ja pellavaöljyn seosta, voita tai oliiviöljyä. Henkilöille tehtiin useita verikokeita aterian jälkeen.

Kun ateria sisälsi voita, veren rasvapitoisuus nousi merkittävästi vähemmän kuin kasviöljyä sisältäneen aterian jälkeen. Miehillä ero oli suurempi kuin naisilla.

Voin pienempi vaikutus veren rasvapitoisuuteen selittyy sillä, että viidennes voin rasvasta koostuu lyhyt- ja keskipitkistä rasvahapoista, joita elimistö voi käyttää suoraan energiana ja joiden vaikutus veren rasvapitoisuuteen on siten vähäinen. Suoliston solut saattavat myös mieluummin varastoida voin rasvahappoja kuin kasviöljyjen pitkäketjuisia rasvahappoja.

Lähde: Butter produces lower blood fats than olive oil – Lund University

Myöskin aikaisemmin vuonna 2007 Saska Tuomasjukan väitöstutkimuksessa (Turun yliopisto) todettiin, että veren rasvapitoisuus aterian jälkeen on merkittävästi matalampi silloin, kun aterian rasva on tyydyttynyttä.

Lähde: Ravinnon kova rasva alentaa veren rasvapitoisuuksia – Turun yliopisto

Written by Jari

11.2.2010 at 4.31

Matti Tolonen keskustelee ravinnon rasvoista ja kolesterolista

leave a comment »

LKT, dosentti Matti Tolonen keskustelee ravinnon rasvoista ja kolesterolista Radio Finlandiassa.

Kuuntele: Tohtori Matti Tolonen 27.1.2010

Written by Jari

10.2.2010 at 12.06

Kategoria(t): Linkkivinkit

Älykkyyspillerillä sydän terveeksi

leave a comment »

Brittitutkijat seurasivat 1145 yli 55-vuotiasta miestä ja naista 20 vuoden ajan. He määrittelivät aineiston perusteella viisi merkittävintä sydäntautien riskitekijää, jotka olivat tupakointi, älykkyysosamäärä, matala tulotaso, korkea verenpaine ja vähäinen fyysinen aktiivisuus.

Lääketeollisuus on tutkimuksen uudesta löydöksestä innoissaan. Lääketehtaat kehittelevät jo pilleriä, joka nostaa älykkyysosamäärää eli tekee fiksummaksi. Älykkyysosamäärälle suunnitellaan viitearvoja. Jos älykkyysosamääräsi on liian matala, tulee lääkäri tulevaisuudessa määräämään älykkyyspillerin. Näin saadaan sydänkuolemat vähenemään entisestään.

Vaikuttaako idea tutulta? Niinpä niin. Kolesterolin raja-arvot ja statiinit on jo keksitty.

Sydäntauteja voitaisiin ehkäistä tehokkaasti myös jakamalla rahaa kansalaisille, mutta rahoittajaa projektille etsitään vielä…

Lähde: Low IQ among top heart health risks, study finds | Reuters

Written by Jari

10.2.2010 at 11.42

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 54 muun seuraajan joukkoon