Maitorasva saattaa suojata diabetekselta
Yhdysvaltalaistutkijat ovat liittäneet maitorasvan osana olevan transpalmitoleenihapon huomattavasti matalampaan kakkostyypin diabetekseen sairastumisen riskiin. Elimistö ei valmista transpalmitoleenihappoa itse, vaan sitä saadaan pelkästään maidon ja lihan rasvasta.
Juuri julkaistuun tutkimukseen osallistuneilla henkilöillä korkeampi veren transpalmitoleenihappopitoisuus oli yhteydessä parempiin kolesteroli- ja tulehdusarvoihin sekä parempaan insuliinitasoon ja insuliiniherkkyyteen. Viidenneksellä henkilöistä, joilla veren transpalmitoleenihappopitoisuus oli korkein, oli 60 % pienempi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen kuin sillä viidenneksellä, jolla pitoisuus oli matalin.
Maitorasvassa on myös CLA-rasvahappoa, K2-vitamiinia ja voihappoa, joita pidetään terveydelle edullisina.
Tutkimus julkaistiin Annals of Internal Medicine -lehdessä. Trans-Palmitoleic Acid, Metabolic Risk Factors, and New-Onset Diabetes in U.S. Adults
Harvardin yliopiston tiedote: Component in Common Dairy Foods May Cut Diabetes Risk

Ymmärsin tuon tutkimuksen kyllä niin, että transpalmitoleenihappo oli liha- ja maitopaionotteisen ruokavalion biomarkkeri, eikä sillä itsessään ole sen suurempaa terveysvaikutusta.
Pekka P.
31.12.2010 14.09
Tuokin on ihan mahdollista, sillä kyseessä oli tilastollinen yhteys.
ravitsemusjaterveys
1.1.2011 8.38
[...] muokkaavat LDL-kolesterolin partikkelijakaumaa terveellisempään suuntaan. Maitorasva saattaa suojata diabetekselta. Australialaisessa tutkimuksessa täysrasvaisten maitotuotteiden käyttäjillä oli vähemmän [...]
Pekka Puska ja Mikael Fogelholm jakavat virheellistä tietoa Ilta-Sanomissa « Ravitsemus ja terveys
16.10.2011 14.21