Runsasrasvainen välimeren ruokavalio ehkäisi diabetesta ilman laihdutusta ja liikuntaa
Tuore espanjalainen tutkimus antaa kylmää kyytiä suomalaiselle diabeteksen ehkäisytutkimukselle (DPS) ja samalla nykyisille ravitsemussuosituksille.
Tutkimuksessa oli mukana 418 koehenkilöä, jotka olivat iältään 55-50-vuotiaita miehiä ja naisia ja joilla oli kohonnut riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Henkilöt jaettiin satunnaisesti noudattamaan neljän vuoden ajan joko (1) vähärasvaista ruokavaliota tai runsasrasvaisempaa välimeren ruokavaliota joko (2) oliiviöljyllä tai (3) pähkinöillä.
Ryhmien ruokavalioissa oli seuraavanlaisia eroja:
- Oliiviöljy- ja pähkinäryhmät saivat enemmän kertatyydyttymättömiä rasvahappoja suhteessa tyydyttyneisiin rasvahappohin vähärasvaiseen ryhmään verrattuna
- Oliiviöljyryhmä söi kaksi kertaa enemmän ja pähkinäryhmä seitsemän kertaa enemmän pähkinöitä kuin vähärasvainen ryhmä
- Oliiviöljy- ja pähkinäryhmät söivät enemmän rasvaa kuin vähärasvainen ryhmä
- Oliiviöljy- ja pähkinäryhmät söivät enemmän palkokasveja kuin vähärasvainen ryhmä
- Oliiviöljy- ja pähkinäryhmät söivät enemmän meren antimia kuin vähärasvainen ryhmä
Ryhmien ruokavaliot ja elintavat olivat samanlaisia seuraavasti:
- Yhtä paljon ravintokuitua
- Samanlainen painonkehitys
- Saman verran liikuntaa
- Saman verran hedelmiä ja kasviksia
- Saman verran viljatuotteita
- Saman verran punaista ja käsiteltyä lihaa
- Saman verran punaviiniä
Molemmissa runsasrasvaisempaa välimeren ruokavaliota noudattavissa ryhmissä eli oliiviöljy- ja pähkinäryhmissä sairastuttiin kakkostyypin diabetekseen noin puolet harvemmin kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattavassa ryhmässä.
Ehkäisevä vaikutus oli siis samaa suuruusluokkaa kuin meillä Suomessa paljon hehkutetussa suomalaisessa diabeteksen ehkäisytutkimuksessa (DPS). Suomalaisessa tutkimuksessa kuitenkin ruokavalio oli yhdistetty sekä painonpudotukseen että liikuntaan. Tässä espanjalaisessa tutkimuksessa muutettiin pelkästään ruokavaliota. Suomessa vähennettiin rasvaa, kun taas Espanjassa lisättiin rasvaa. Suomessa lisättiin kuituja, mutta Espanjassa kuitujen määrä oli sama.
Vaikuttaa siis aikaisempaa todennäköisemmältä, että suomalaistutkimuksessa saavutettu hyöty perustui lähinnä laihdutukseen ja liikuntaan, ja suomalaisten suosittelema vähärasvainen runsaskuituinen ruokavalio on varsin hyödytön ellei jopa haitallinen diabeteksen ehkäisyssä.
Tutkimus julkaistiin Diabetes Care -lehdessä. Reduction in the Incidence of Type 2 Diabetes With the Mediterranean Diet

Hyvä kirjallisuuslöytö Jari.
Olen vuosia syyllistynyt arvostelemaan arvostelujen ulkopuolella olevia
1. Pohjois-Karjala hanketta
2. fDPS (finnish Diabetes Prevention Study)
3. 2:n jatkoa DEHKO
Näistä ei voi keskustella mm siksi, että tieteellisen näytön aste on huima.
On oikea havaintosi, että meillä korostetaan liikuntaa ja laihdutusta. Ne toteutetaan meidän ravitsemusnäkemyksellä, jota myydään myös kansainväliseen käyttöön yhteisen ongelman hoidoksi.
Vaikka työ tehdään huolella ja suurin panoksin potilaita neuvoen ja lähes yksittäin liikutamotivoiden, DEHKON loppurapostista joku kuukausi sitten voidaan nähdä tulos ja se, että TÄMÄ USKO EI PARANNA.
Timo Kuusela
13.4.2011 9.37
[...] ja liikunta. Emme siis voi tietää, mistä osatekijästä tulos johtui. Toisaalta tuoreessa espanjalaistutkimuksessa puolitettiin diabetesriski lisäämällä rasvan syöntiä, ilman laihdutusta ja liikuntaa. Siinä [...]
Matti Uusitupa, teollisuuden sponsoroima professori « Ravitsemus ja terveys
14.10.2011 17.30
[...] liikunnasta vai suosituksen mukaisesta ruokavaliosta? Täytynee lisätä myös, että tuoreessa espanjalaistutkimuksessa puolitettiin diabetesriski lisäämällä rasvan syöntiä, ilman laihdutusta ja liikuntaa. [...]
Pekka Puska ja Mikael Fogelholm antavat virheellistä tietoa Ilta-Sanomissa « Ravitsemus ja terveys
17.10.2011 12.48