Rasvamyytti: Kova rasva kohottaa veren kolesterolia ja lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä
Tässä usein erityisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden levittämässä myytissä “kovalla” rasvalla tarkoitetaan siis tyydyttyneitä rasvahappoja. Tämän myytin levittäjä joko osoittaa täydellisen ymmärryksen puutteensa ravitsemusasioissa tai yrittää johtaa kuulijaansa tahallaan harhaan. Myytti perustuu useiden vuosikymmenten ikäiseen teoriaan, jota ei ole tähän päivään mennessä osoitettu tieteellisesti toteen.
Tyydyttyneet rasvahapot voivat toki nostaa veren kolesterolipitoisuutta ainakin lyhyellä aikavälillä, mutta kolesterolipitoisuuteen vaikuttavat muutkin tekijät. Kokonaiskolesteroliin nojaaminen sydän- ja verisuonitautiriskin suhteen on kuitenkin epäolennaista. Riskiä ennustavat paremmin kolesterolisuhteet: HDL:n suhde kokonaiskolesteroliin, HDL:n suhde triglyserideihin ja pienten haitallisten LDL-hiukkasten määrä. Tyydyttyneet rasvahapot ovat kolesterolisuhteille eduksi siinä missä muutkin käsittelemättömät rasvat.
Tyydyttyneiden rasvahappojen syönnin yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin on selvitetty viime vuosina useissa erittäin laajoissa koostetutkimuksissa. Kaikissa on päädytty samaan lopputulokseen: Tyydyttyneellä rasvalla ei ole mitään yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin.


Korjaisin sen verran, että eiköhän THL jne tarkoita “kovalla rasvalla” sekä SAFAa että TFAa. Se on itse asiassa sellainen pieni porsaanreikä koko tässä termissä “kova rasva”. Eli vaikka SAFA ei itsessään olekaan mikään vihtahousu niin TFA on ja koska määritelmän mukaan molemmat muodostavat tämän “kovat rasvat” ryhmän niin “kovat rasvat” ovat pahasta ja siten myös THL:n logiikan mukaan myös SAFAkin koska se kuuluu pahaan “kovat rasvat” kategoriaan. Hienoa, eikö?
Jari raaskitko joskus (ehkä seuraavaksi) katsella kuinka hyvin ja mihin perustuu väite, että SAFA nostaa kolea?
Stephan kirjoitti asiasta joskus, että asia ei ole niin suoraviivainen, ja itsekin olin katsovinani, että MrFail tutkimuksessa ainakin baselinessa asia ei ollut sitten laisinkaan niin kuin annetaan olettaa.
Stephanin tekstistä pääsee alkuun:
http://wholehealthsource.blogspot.com/2011/01/does-dietary-saturated-fat-increase.html
Guillermo
7.11.2011 9.29
Kyllähän THL usein varoittelee myös sellaisista elintarvikkeista, joissa on tyydyttynyttä rasvaa mutta ei (teollista) transrasvaa.
Laitetaan mietintämyssyyn tuo aihe, mutta tosiaan se kokonaiskolesterolin nousu on sen verran epäolennaista, että turha siitä on hirveästi jaaritella…
Jari
7.11.2011 13.02
Kyllä me sen tiedämme, että se on aika epäolennainen mutta kun tätä ei muut tiedä ja kuitenkin mediassa koko aika pauhataan sitä, että SAFA nostaa 100% varmasti kolea (kok ja LDL) ja tämähän tietenkin kansan mielestäkin vielä on paha asia.
Guillermo
7.11.2011 15.18
[...] aiheesta: Terve24: Mikä ruoassa mättää? Rasvamyytti: Kova rasva kohottaa veren kolesterolia ja lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä Luonnon omat monivitamiinit Kerro ystäville:JaaFacebookSähköpostitseTykkää [...]
Ursula Schwab ja pilvet pimeät « Ravitsemus ja terveys
10.11.2011 8.30
Kolesteroliteorian muistokirjoitus sydänlääkäreiden lehdessä
Neljä ruotsalaista huippulääkäriä, kirurgian apulaisprofessori Tore Scherstén, sisätautiopin ja psykiatrian professori Paul Rosch, professori Karl Arfors ja elinsiirtokirugian dosentti Ralf Sundberg, ampuvat Scandinavian Cardiovascular Journalin pääkirjoituksessa alas vallitsevan kolesteroliteorian sydän- ja valtimotaudeissa. Kirjoittajat eivät usko rasvaisen ruoan tai kolesterolin aiheuttavan valtimotauteja eivätkä he pidä kolesterolilääkitystä aiheellisena. Pääkirjoitus on samoilla linjoilla kuin suomeksi ilmestynyt uutuuskirja Suuri kolesterolihuijaus – kolesterolilääkkeiden edut ja haitat. Lue lisää alla olevasta linkistä
http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2222
Matti Tolonen
20.12.2011 17.04
[...] “hyvä” kolesteroli nousee. Ristiranta, kuten moni muukin VHH-ruokavalion kannattaja, pitää HDL-kolesterolin suhdetta kokonaiskolesteroliin tärkeimpänä sydän- ja verisuonitautien [...]
Kolesterolisaaga, osa III: Suuri kolesterolihuijaus | JUSSIRIEKKI.FI
18.2.2013 11.15