Ravitsemus ja terveys

Tutkittua ravitsemustietoa ja myyttien murtamista selkokielellä

Vähähiilihydraattinen ruokavalio terveellisempi diabeetikoille kuin Välimeren ruokavalio

with 4 comments

Israelilainen tutkijaryhmä vertasi kolmea erilaista ruokavalioita ylipainoisilla kakkostyypin diabeetikoilla. Tutkijat jakoivat 259 keski-ikäistä koehenkilöä satunnaisesti noudattamaan joko Amerikan Diabetesliiton (ADA) suosittelemaa ruokavaliota, perinteistä Välimeren ruokavaliota (PV) tai vähähiilihydraattista välimeren ruokavaliota (VHH) 12 kuukauden ajaksi. Koehenkilöiden painoa ja veriarvoja seurattiin.

Tavoitteena VHH-ryhmällä oli saada 35 E% (prosenttia energiasta) hiilihydraateista ja 45 E% rasvasta, muilla ryhmillä 50 E% hiilihydraateista ja 30 E% rasvasta. Toteutunut ero jäi pienemmäksi; ADA-ryhmä söi hiilihydraatteja 45,4 E%, PV-ryhmä 45,2 E% ja VHH-ryhmä 41,9 E%. Kaikki ryhmät söivät proteiinia yhtä paljon ja saivat ruoastaan energiaa yhtä paljon.

75 % koehenkilöistä jatkoi kokeen loppuun asti. VHH-ryhmällä paino putosi keskimäärin 10,1 kg, ADA-ryhmällä 7,7 kg ja PV-ryhmällä 7,4 kg. Sokerihemoglobiini (HbA1c) laski VHH-ryhmällä merkittävästi enemmän kuin ADA-ryhmällä. HDL-kolesteroli (”hyvä kolesteroli”) nousi vain VHH-ryhmällä. Triglyseridit laskivat PV-ryhmällä 1,5 mmol/l, VHH-ryhmällä 1,3 mmol/l ja ADA-ryhmällä 0,7 mmol/l.

Tutkijoiden yhteenvedon mukaan intensiivinen 12 kuukauden ruokavaliokoe yhteisöllisissä puitteissa paransi tehokkaasti sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä kaikilla ryhmillä. Vain vähähiilihydraattinen välimeren ruokavalio paransi HDL-kolesterolia ja se oli verensokerin hallinnan kannalta parempi kuin muut ruokavaliot.

Tutkimus julkaistiin Diabetes, Obesity and Metabolism -lehdessä. A low carbohydrate Mediterranean diet improves cardiovascular risk factors and diabetes control among overweight patients with type 2 diabetes mellitus: a 1-year prospective randomized intervention study

4 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jari, jos suinkin ehdit niin kommentoi Ruotsin ravitsemusterapeuttiliiton Suurta Tutkimusta LCHF-ruoan kauheista seurauksista!
    http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/209182/lchfkost-kan-ge/ECF90E16-41BD-2930-B879-362D94217EB8

    Kostdoktorin blogimerkintö
    http://www.kostdoktorn.se/dietisternas-riksforbund-gor-sjalvmal

    Anna-Liisa

    18.2.2010 at 15.59

  2. Enemmän tuo vaikuttaa mielipidekirjoitukselta, jossa pelotellaan asenteellisesti yksittäistapauksilla. Esim. VHH-ruokavalion positiivinen vaikutus kolesteroliarvoihin on ihan oikeissa tutkimuksissa hyvin dokumentoitu.

    Suomestakin löytynee ravitsemusterapeutteja, jotka pitävät kaikkea muuta kuin aikoja sitten oppikirjoista luettua ehdottoman vaarallisena.

    ravitsemusjaterveys

    19.2.2010 at 13.34

  3. Mielenkiintoista…

    Painonpudotus

    16.11.2010 at 21.30

  4. Tämä oli mielenkiintoinen study. Kiitos taas. ADAkin taitaa pitää nykyään hiilarisaannin alarajana 130 grammaa, joka tarkoittaa eri energiatasoilla jopa VHH:ta vai olenko ymmärtänyt oikein? Kts. alla oleva ADA:n sivuilta moderaattoreiden kirjoitus:

    ”Eat a minimum of 130 grams of carbohydrate. ADA does not have an official recommended range for how much carbohydrate someone should eat except that the minimum be 130 grams per day. The ranges you see published are from the National Academy of Sciences, Institute of Medicine on what is needed to provide optimal nutrition. We use these ranges as guidance only because our recommendations is to individualize the range based on factors such as carbohydrate toleranceMB, medication, exercise, and triglyceride levels.

    As a guideline, 130 grams of carbohydrate is considered a low to moderate amount of carbohydrate depending on how many calories you need. For example:
    On a 1200 calorie diet, 130 grams of carbohydrate is 43% of calories
    On a 1500 calorie diet, 130 grams of carb is 35% of calories
    On a 1800 calorie diet, 130 grams of carb is 29% of calories
    On a 2000 calorie diet, 130 grams of carb is 26% of calories

    Most recommendations for health have a minimum intake of 45% of calories as carbohydrate so consuming a minimum of 130 grams of carbohydrate is quite reasonable. 130 grams of carbohydrate would provide less than the usually recommended 45-60 grams of carbohydrate per meal.”

    Reijo Laatikainen

    21.1.2011 at 10.05


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: