Ravitsemus ja terveys

Tutkittua ravitsemustietoa ja myyttien murtamista selkokielellä

Tuore rasvakatsaus: Monityydyttymättömät omega-6-rasvahapot saattavat lisätä sydänriskiä

with 5 comments

Yhdysvaltain kansanterveyslaitoksen (NIH) tutkijaryhmä on julkaissut tuoreen meta-analyysin (koostetutkimus), jossa he kokosivat yhteen tuloksia satunnaistetuista kontrolloiduista ruokavaliokokeista, joissa lisättiin monityydyttymättömien rasvahappojen ja vähennettiin muiden rasvahappojen syöntiä.

Ruokavaliokokeet jaettiin kahteen eri ryhmään. Osassa kokeista lisättiin pääasiassa omega-6-rasvahappojen saantia, ja osassa kokeista taasen lisättiin sekä omega-6- että omega-3-rasvahappojen saantia. Kaikissa kokeissa vähennettiin sekä tyydyttyneiden rasvahappojen että transrasvahappojen saantia.

Tutkijat havaitsivat, että tyydyttyneen rasvan ja transrasvan korvaaminen sekä omega6- että omega-3-rasvahapoilla laski yhdistettyä sydänkohtauksen ja sydänkuoleman riskiä 22 prosentilla.

Tyydyttyneen rasvan ja transrasvan korvaaminen pelkästään omega-6-rasvahapoilla päinvastoin lisäsi yhdistettyä sydänkohtauksen ja sydänkuoleman riskiä 13 prosentilla sekä lisäksi kuoleman riskiä kokonaisuudessaan 16 prosentilla. Nämä tulokset eivät kuitenkaan olleet tilastollisesti merkitseviä.

Mitä tästä meta-analyysistä voidaan sitten käytännössä päätellä?

  • Kaikissa rasvakokeissa vähennettiin tyydyttyneen rasvan lisäksi myös transrasvan saantia. Vertailuryhmät saivat keskimäärin 3 % energiastaan transrasvasta. 22 prosentin sydänriskin lasku omega-6- ja 3-kokeissa on voinut johtua osittain tai kokonaan transrasvan vähentämisestä. Ei ole siis näyttöä siitä, että tyydyttyneen (”kovan”) rasvan korvaaminen monityydyttymättömällä (”pehmeällä”) rasvalla laskisi sydänriskiä, jos samalla ei vähennetä myös transrasvan saantia.
  • Vastaavasti omega-6-rasvahappojen todellinen sydänriski saattaa olla nyt havaittua korkeampi, sillä niitä lisättäessä vähennettiin samalla transrasvaa

Meta-analyysi kritisoi voimakkaasti suomalaista mielisairaalatutkimusta, eikä sitä siksi otettu mukaan tuloksiin. Mielisairaalatutkimuksessa vertailuryhmät mm. söivät transrasvaa 13 kertaa enemmän kuin koeryhmät, ja yksi vertailuryhmistä sai yli kaksinkertaisen määrän Tioridatsiini-lääkitystä (antipsykootti), jonka tiedetään olevan sydämelle haitallista.

Mahdollisesti haitallisia omega-6-rasvahappoja on runsaasti auringonkukkaöljyssä, maissiöljyssä ja soijaöljyssä. Myös rypsiöljyssä on melko runsaasti omega-6-rasvahappoja, mutta toisaalta siinä on myös runsaasti omega-3-rasvahappoja. Oliiviöljyssä on taasen melko vähän omega-6-rasvahappoja, mutta myös vähän omega-3-rasvahappoja. Rypsiöljyn ja oliiviöljyn keskimmäinen paremmuus onkin jossain määrin kiistanalainen kysymys.

Tärkeintä rasvojen valinnassa lienee transrasvojen välttäminen ja rasvaisen kalan tai kalaöljyn riittävä käyttö. Myös kasviöljypohjaiset omega-3-rasvahapot saattavat olla sydämelle hyväksi, mutta kunnollista näyttöä tästä ei ole. Tyydyttyneen (”kovan”) rasvan välttämiselle ei ole perusteita.

Meta-analyysi julkaistiin British Journal of Nutrition -lehdessä. n-6 Fatty acid-specific and mixed polyunsaturate dietary interventions have different effects on CHD risk: a meta-analysis of randomised controlled trials

Written by Jari

4.12.2010 klo 19.36

5 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tämä on mielenkiintoinen tutkimus, johon haluan perehtyä vielä paremmin. Tärkeä aihe, ja siksi pistääkin silmään kirjoittajien tausta: ovat USA:n terveyslaitoksesta alkoholitutkimusosastolta. Lehti on British Journal of Nutrition, jota ei ilmeisesti pidetä ravitsemusalalla ihan huippulehtenä. On mielenkiintoista nähdä miten Mozaffarian ja hänen vertaiset tähän reagoi jatkossa. Olisi luullut, että tällainen analyysi tulisi juuri vankkojen ravitsemusgurujen tuutista, mutta ei. Hyvä kuitenkin näinkin. Olet vedonnut tämän tutkimuksen argumentteihin aiemmin. Nyt asiat saavat lisävahvistusta.

    Tuo transrasvan pohdinta ei anna käytännön elämään kovin paljoa, luulisin. Tyydyttynyt rasva esim. maitorasva sisältää transrasvaa. Jos voin ja rasvaisten maitotuotteiden käyttöä vähennetään, vähenee myös väkisin transrasvan saanti ellei sitä korvata huonoilla vanhanaikaisilla transrasvamargariineilla. Eli jotta teoreettisesti voitaisiin tehdä samanlaiset kokeet ilman transrasvan saannin muutosta pitäisi voita vähentäville antaa transrasvaa kompensatoorisesti. Tällöin nähtäisiin tyydyttyneen rasvan itsenäinen vaikutus. No tosi elämässä ihmiset syövät voita, eivätkä lisää transrasvaa, joten tällaisen kokeen anti käytännön elämälle ei olisi kovin suuri. Mietin, että miten voisikaan olla näyttöä tyydyttyneen rasvan korvaamisesta tyydyttyneellä ilman samanaikaista transrasvan muutosta, voi on nimittäin korvattu usein öljyillä. Tämä ihan käytännön läheinen koejärjestely.

    Usein kuulee väitettävän, että maitorasvan transrasva on terveellistä (monet VHH-kannattajat väittävät näin). Tämä meta-analyysi antaa ymmärtää toisin.

    Meta-analyysin yhteenveto omega-3 rasvoista on mielenkiintoinen. Jos omega-3 rasvahapopojen vaikutus olisi näin voimakas luulisi sen tulevan esiin systemaattisesti RCT -tutkimuksissa. Viimeaikaiset omega-3 rasvahoilla tehdyt sydäntutkimukset eivät ole yksiselitteisesti voineet osoittaa lisättyjen omega-3 rasvahappojen parantavan sydänterveyttä. Joskin niissäkin tutkimuksissa on omat puutteensa.

    Omega-6 rasvahapot joutuu tämän meta-analyysin valossa kiirastuleen. Saas nähdä mitä julkaistaan jatkossa. Monet väestötutkimukset tosin tukevat omega-6 rasvahappojen myönteisiä sydänvaikutuksia, joskin teoriassa niistä voi olla haittaa, esim. inflammaation kautta.

    Suomalainen mielisairaalatutkimus saa oikeutetusti kritiikkiä. En ole ennen tuntenut tuota yksityiskohtaa tioridatsiinista. Meta-analyysin mukaan tioridatsiini on ollut yhteydessä viisinkertaiseen äkkikuoleman vaaraan (ilmeisesti kääntyvien kärkien takykardian kautta, tosi vaikea rytmihäiriö) . Lisäksi sama lääke on lihottaa potilaita, tyypillisesti 3 kiloa kymmenessä viikossa. Se, että sitä sattui vahingossa yhteen ryhmään kaksinkertainen määrä sotkee tuloksia pahasti. Lisäksi yksi vertailuryhmä tosiaan sai transrasvaa yhdeksänkertaisen määrän verrattuna aktiivihoitoryhmiin! Jos ei muuta jaksa tästä meta-analyysistä lukea, kannattaisi käydä läpi ainakin tämä klassista suomalaista tutkimusta koskeva kritiikki. Se on silmiä avaava.

    Reijo Laatikainen

    13.12.2010 at 18.30

    • Kiitos kommenteista, Reijo.

      Pääsetkö lukemaan tuon paperin koko tekstin? Uskoisin, ettei transrasvan kohdalla ollut kyse pelkästään maitorasvan transrasvahappojen vähentämisestä. Miksi muuten artikkelin kirjoittajat tekisivät tuollaisia johtopäätöksiä?

      ravitsemusjaterveys

      13.12.2010 at 19.32

    • Tällainen lainaus oli muualla:

      experimental diets replaced common ‘hard’ margarines, industrial shortenings and other sources of [trans fat] in all seven of the [controlled trials] included in the meta-analysis by Mozaffarian et al. The mean estimated [trans fat] content of the seven control diets was 3·0 [% of calories] (range 1·5–9·6 [%])

      ravitsemusjaterveys

      13.12.2010 at 19.36

  2. […] rasvat ovat monissa tutkimuksissa lisänneet sydäntauteja, tässä yksi esimerkki noista tutkimuksista. Kolmanneksi, rypsiöljy sisältää runsaasti […]

  3. Jari, nyt on tullut vastaus Mozaffarianilta, Harrisilta ja Browersilta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21679479 Oli aika pintapuolinen, enkä kostunut siitä juuri lainkaan. Ja Ramsden tykittää takaisin lisäanalyyseillä: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21679480

    Reijo Laatikainen

    22.6.2011 at 13.09


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: