Ravitsemus ja terveys

Tutkittua ravitsemustietoa ja myyttien murtamista selkokielellä

Erkki Vartiainen, missä on näyttö voita vastaan?

with 14 comments

Päivitetty 4.10. – Vartiaisen vastaus alempana.

Erkki Vartiainen, THL:n ylijohtaja totesi YLEn Aamu-TV:ssä 19.9. seuraavasti: ”Kyllä se vanha totuus on se, että tyydyttyneet rasvat, erityisesti voi nostaa veren kolesterolia ja se aiheuttaa sitten sydäninfarkteja ja aivohalvauksia.

Vartiaisen kanta on tutkitun tiedon perusteella kovin erikoinen:

Voi ei ole yhtä kuin tyydyttynyt rasva. Se koostuu useista erilaisista rasvahapoista, joilla on erilaisia vaikutuksia terveyteen. Voin rasvahapoista tyydyttyneitä on noin 69 %. [Fineli]

Väestötutkimuksissa voin käyttö ei ole yhdistynyt sydän- ja verisuonitauteihin. [Elwood]

Voi on kolesterolisuhteen (HDL ja kokonaiskolesteroli) kannalta terveellisempi vaihtoehto kuin hiilihydraatit. [Mensink]

LDL-kolesterolin partikkelijakauman painottuminen pienikokoisiin partikkeleihin tunnetaan vahvaksi sepelvaltimotaudin riskitekijäksi. Voin rasvahapot muokkaavat LDL-kolesterolin partikkelijakaumaa terveellisempään suuntaan. [Sjogren]

Erkki Vartiainen, missä on näyttö kannallenne voin terveyshaitoista? Jos asiantuntijat ovat tästä niin yksimielisiä kuin annatte ymmärtää, niin näyttöä pitäisi olla helppo esittää. Annattehan kansalle epämääräisten teorioiden sijaan kunnollisen selvityksen!

Tämä viesti on lähetetty Vartiaiselle ja YLEn toimitukselle. Lisään myöhemmin Vartiaisen vastauksen tänne, jos hän osaa sellaisen antaa.

Erkki Vartiainen vastaa

Vastauksessaan Vartiainen viittasi pelkästään hänen omaan Suomen Lääkärilehdessä 47/2010 julkaistuun pääkirjoitukseensa ”Mitä rasvaa ja paljonko?”. Kirjoitus ei ole Internetissä vapaasti luettavissa.

Kirjoituksessa on seuraavat neljä lähdeviitettä rasvaan liittyen:

Howell W, McNamara D, Tosca M, Smith B, Gaines J. Plasma lipid and lipoprotein responses to dietary fat and cholesterol: a meta-analysis. Am J Clin Nutr 1997;65:1747–64

Tämä koostetutkimus käsittelee eri rasvojen vaikutusta veren kolesteroliarvoihin. Pääkirjoituksessaan Vartiainen puhuu ainoastaan ”kolesterolipitoisuudesta”, jolla hän ilmeisesti tarkoittaa kokonaiskolesterolia. Vartiainen ei ilmeisesti ole tietoinen, että kokonaiskolesterolia tärkeämpiä seikkoja ovat pienten LDL-hiukkasten määrä, HDL-kolesteroli ja triglyseridit. Voin rasvahapot, kuten kaikki luonnolliset rasvat, parantavat näitä kolesteroliarvoja. Miksi puhua pelkästään ”kolesterolipitoisuudesta”, kun se kertoo hyvin vähän kokonaisriskistä?

Siri-Tarino P, Sun Q, Hu F, Krauss R. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr 2010;91:535–46.

Tämän laajan koostetutkimuksen mukaan tyydyttyneellä rasvalla ei ole yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Vartiainen kritisoi tulosta, koska hänen mukaansa seurantatutkimusten tutkimusmenetelmissä on ongelmia.

Jakobsen M, O’Reilly E, Heitmann B ym. Major type of dietary fat and risk of coronary heart disease: a pooled analysis of 11 cohort study. Am J Clin Nutr 2009;89:1425–32.

Vartiainen kuitenkin viittaa seurantatutkimusten koostetutkimukseen, jonka mukaan yhdistetty vähäisempi tyydyttyneen rasvan ja suurempi monityydyttymättömän rasvan saanti oli yhteydessä pienempään sydäntapahtumien ja sv-tautikuolemien riskiin. Tässä tapauksessa Vartiainen ei kuitenkaan kritisoinut seurantatutkimuksia niiden menetelmistä, mikä ei ole kovin johdonmukaista.

Voissa on kaikenlaisia rasvahappoja, ei ainoastaan tyydyttyneitä, joten tutkimustulosta ei voi soveltaa voin käyttöön. Lisäksi tässä tutkimuksessa hiilihydraattien saanti oli yhteydessä suurempaan sydäntapahtumien riskiin. Hiilihydraatteja Vartiainen ja THL neuvovat syömään yli puolet energiasta.

Mozaffarian D, Micha R, Wallace S. Effect on Coronary Heart Disease of Increasing Polyunsaturated Fat in Place of Saturated Fat: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. PLoS Med 2010;7:e1000252. DOI:10.1371/journal.pmed.1000252

Tämä on koostetutkimus kokeellisista tutkimuksista, joissa on todella muutettu koehenkilöiden rasvan syöntiä ja seurattu heidän terveyttään suhteessa vertailuryhmään, joka ei ole tehnyt muutoksia. Tämän tyyppiset tutkimukset ovat todistusarvoltaan parhaimpia. Koosteessa oli mukana 7 tutkimusta, joista viidessä ei rasvamuutoksella ollut vaikutusta terveyteen. Ne loput kaksi tutkimusta, joissa muutos havaittiin, olivat suomalainen mielisairaalatutkimus ja Oslon tutkimus.

Suomalainen mielisairaalatutkimus oli todella huonosti toteutettu ja sen tuloksia ei ole onnistuttu toistamaan muissa tutkimuksissa. Oslon tutkimuksessa tehtiin yhtä aikaa useita ruokavaliomuutoksia, ei pelkästään rasvan syönnin muutosta. Siksi tuloksista ei voida päätellä mitään yksin rasvan syönnin suhteen. Näistä kahdesta tutkimuksesta löytyy lisätietoja tästä blogista ja ravitsemusterapeutti Reijo Laatikaisen blogista (1 2).

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siis siltä, että Erkki Vartiainen ei ole edes tutustunut tutkimuksiin, joihin hän viittaa, ja lisäksi hän ei ymmärrä kokonaiskuvaa ravitsemuksen ja kolesteroliarvojen suhteen. Pyysin useaan kertaan häntä tarkentamaan kantaansa ja keskustelemaan hänen viittaamiensa tutkimusten ongelmista, mutta hän ei suostunut jatkamaan keskustelua aiheesta.

Tutkittu tieto ei tue Erkki Vartiaisen teoriaa voin haitallisuudesta.

Written by Jari

4.10.2011 klo 17.10

14 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Voin rasvahapoista tyydyttyneitä on noin 69 % ? Miten tuo Finelistä lasketaan?

    Mitä noin konkreettisesti ovat tyydyttyneet rasvahapot? Mitä ovat margariinien kasviöljyt (ainesosissa mahdollisesti lueteltujen esim. rypsi-, oliivi- ja auringonkukkaöljyjen lisäksi, miksi muita öljykasveja ei nimetä? Rapsiöljy, palmuöljy, palmunydinöljy, puuvillaöljy, soijaöljy, sheaöljy (karite) jne. ”Öljykasvien siemenistä erotettavat kasviöljyt ovat merkittävin ja halvin ravintorasva maapallolla” Niinpä…

    Jospa Vartiainen onkin oikeassa, ”Kyllä se VANHA totuus on..”.😉

    ohikulkija

    20.9.2011 at 0.42

  2. Taina Somppi, missä on näyttö voista?🙂

    Reijo Laatikainen

    20.9.2011 at 8.05

    • Katsotaan, tuleeko Taina vastaamaan.🙂

      Itse sanoisin, että riippuu, mihin vertaa.

      Jari

      20.9.2011 at 9.05

    • Saksalainen E. Kenner tutki vuonna maidon rasvahappoja. Hän totesi, että maidossa, siis voissa on 445 erilaista rasvahappoa, joista 45 alentaa veren kolesterolia, 44 % on neutraaleja kolesterolin suhteen ja 11 % nostaa kolesterolia. Hänen tutkimustaan on siteerannut Professori Kalle Maijala MTT, vuonna 1992.

      Kari

      15.9.2016 at 20.36

  3. Samaa vois kysyy Antti Heikkilältäkin, kohutulta henkilöltä, joka on VHH:n edelläkävijä tässä Suomen maassa.
    Olis kiva nähä ja lukee, mitä näyttöjä hän pystyy antamaan voista ja voin käytöstä.

    Eki-Filippo Hynynen

    20.9.2011 at 8.53

  4. Jos voi olisi haitallista, olisi vanhempani kuolleet ajat sitten! Omat vanhenpani ovat yli 80v eikä heillä ole edes vanhuuden dementiaa, puhumattakaan sydänsairauksista tai diabeteksestä! Voita ja läskiä he ovat käyttäneet aina ja todella paljon. Nautitun ruoan lisäksi genetiikalla ja mielenterveydellä (=psykosomatiikalla) on takuuvarmasti oma merkityksensä. Puhumattakaan epigenetiikasta.

    Mielestäni Heikkilä (samoin kuin Dahlqvist ruotsissa) puhuu empiirisistä näytöistä, eli potilaistaan ja heidän paranemisesta. Kyllä parantunut potilas on aina parempi näyttö kuin ”valhe-emävalhe-tilasto-tutkimus-VTT-Puska”-tyyppiset, virkaansa ja kasvojaan puolustavat ihmiset.

    Ihmisten pitäisi osata kyseenalaistaa ja kysyä oikeanlaisia kysymyksiä. Mediankin olisi suotavaa osata kyseenalaistaa ja kysyä, sillä liian monet jutut menevät läpi joko tarkoituksella tai masinoituna. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella omaa kehoaan ja näissä terveysasioissa pohtia, kuka tekee rahaa milläkin asialla. Antti Heikkilän kirjojen tuotot eivät varmasti ole hänen motiivinsa tuoda asioita esille, vaan se, että hänen sanomansa olisi muuten tukahdutettu valtakoneistossa, samaan tapaan kuin Galileo Galilein fakta maapallon pyörimisestä auringon ympäri jne. Tai dosentti Tapani Rahkon huimaushoito, joka ei ”ilmaisena” vaihtoehtona mene läpi, vaan mieluummin syötetään mielialalääkkeitä (vastaavia esimerkkejä löytynee pilvin pimein).

    Lopuksi englanninkielen taitoisille hyvä professori Lustigin luento aiheesta http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM ja NY-times pohdintaa aiheesta http://www.nytimes.com/2011/04/17/magazine/mag-17Sugar-t.html?pagewanted=all … esityksissä kannattaa kiinnittää huomiota rasvan osuuteen ja ylipäätään siihen, miksi rasvoista päätettiin luopua.

    Jari Hiltunen

    20.9.2011 at 10.09

  5. Tässä muutama
    Natural Trans Fats Have Health Benefits, New Study Shows
    http://www.sciencedaily.com/releases/2008/04/080402152140

    CLA (Conjugated linoleic acid) jota on maitotuotteissa (voi, juustot). Sen etuja löytyy googlettamalla. Tässä muutama.

    Insulin resistance–associated cardiovascular disease:
    potential benefits of conjugated linoleic acid
    http://www.ajcn.org/cgi/reprint/79/6/1159S.pdf

    Conjugated linoleic acid (CLA) reduced abdominal adipose tissue in obese middle-aged men with signs of the metabolic syndrome: a randomised controlled trial.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11477497?ordinalpos=10

    The Importance of Saturated Fats for Biological Functions
    http://www.westonaprice.org/know-your-fats/importance-of-saturated-fats-for-biological-functions

    Ns. sydänystävälliset rypsi yms linolihappoöljyt on paljon voita huonompia paistorasvoja
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=10063298

    Petri

    23.9.2011 at 11.04

  6. Erittäin vankkaa näyttöä maidon rasvahappojen hyödyllisyydestä Ruotsista. Maidon rasvahapot kasvattaa LDL-partikkelien kokoa ja vähentää näiden mahdollisesti aiheuttamia sv-tautiriskejä.

    http://jn.nutrition.org/content/134/7/1729.abstract

    In this study, results from FA compositional and dietary record analyses were in accordance, demonstrating a relation between a high percentage of FAs derived from milk products and a less atherogenic LDL-profile.

    …Cross-sectional and dietary intervention studies reported an increase in sdLDL with increasing carbohydrate intake (30) and a slight shift to smaller LDL particles when MUFAs or PUFAs replaced SFAs

    …To our knowledge, no previous study showed a relation between milk FAs and LDL-profile, but several publications report a lack of association between milk consumption and CHD (16,39–42). These findings, together with reports associating a high intake of milk products with a decreased risk of developing insulin resistance (15,43), stand in contrast to the link between a high intake of palmitic acid (16:0) (the predominant FA in milk products) and increased risk of CHD and insulin resistance.

    Pentti H

    25.9.2011 at 8.47

  7. Vartiaisen mainitsemasta Mozaffarian et al tutkimuksesta tulee tietysti mieleen myös pian tutkimuksen jälkeen julkaistu EulekAlert! -artikkeli ”Think saturated fat contributes to heart disease? Think again”, jossa Mozaffarian toteaa, ettei näissä pehmeätrasvat-vs-kovatrasvat jutuissa ole järkeä, kun parhaimmillaankin noista rasvamuutoksista on ”todella vähän hyötyä”.

    ”Replacing saturated fat with polyunsaturated fat gave a small reduction in CVD risk, but even with optimal replacement the magnitude of the benefit was very small. According to Mozaffarian it would be far better to focus on dietary factors giving much larger benefits for CVD health, such as increasing intake of seafood/omega-3 fatty acids, whole grains, fruits and vegetables, and decreasing intake of trans fats and sodium.” – http://www.eurekalert.org/pub_releases/2010-10/gg-tsf100110.php

    Kun ottaa huomioon vielä Mozaffarianin meta-analyysin ongelmakohdat, jotka tässä tekstissä onkin mainittu, ei voi oikein ymmärtää tätä THL:n johdon logiikkaa. He eivät luultavasti ole perehtyneet tutkimuksiin riittävän hyvin.

    Valtsu

    4.10.2011 at 18.17

  8. Vartiainen: ”Kyllä se vanha totuus on se, että tyydyttyneet rasvat, erityisesti voi nostaa veren kolesterolia ja se aiheuttaa sitten sydäninfarkteja ja aivohalvauksia.“

    Olen pyöritellyt viime aikoina näitä viimeaikaisia meta-analyysejä, ja niiden perusteella totean:

    a) Ei ole näyttöä, että tyydyttyneen rasvan vähentäminen tai korvaaminen PUFA:lla vähentää aivohalvauksia. Joissakin prospektiivisissa väestötutkimuksissa tilanne on vaikuttanut huolestuttavasti jopa hieman päinvastaiselle (Siri-Tarino et al. 2010)

    b) Sydäninfarktit ovat vähentyneet jossain määrin rasvaa vaihtamalla. Pelkän rasvan vaihdon vaikutus (5 E % eli 15-20 g/pv ) on parhaimmillaan -> 10-15 % vähemmän sydäntapahtumia. Todennäköisesti vaikutus on vielä tätä pienempi, koska useat ”rasvanvaihtokauppatutkimukset” ovat oikeasti monitekijäisiä (eli myös omega-3, transrasva, kasvisten, kuidun jne. määrä on muuttunut), ja monitekijäisyys vaikuttaa lopputulokseen.

    Reijo Laatikainen

    11.10.2011 at 8.22

    • Vaikka oletettaisiinkin, että rasvan vaihtemisesta olisi jotakin hyötyä, niin se on eri asia kuin (a) tyydyttyneen rasvan oletettu itsenäinen vaarallisuus tai (b) voin oletettu itsenäinen vaarallisuus.

      Jari

      14.10.2011 at 16.14

  9. Kolesterolin alentaminen johtaa infarkteihin niiden aiheuttamiin kuolemiin Norjalaiset lääkärit tutkivat 55 000 ihmistä 30 vuoden ajalta. Ne, joiden kokonaiskolesteroli oli 5-9 elivät pisimpään. Ne, joiden Kokonaiskolesteroli oli alle 5, kuolivat nuorimpina. Ja kokonaiskolesteroli oli yli 9, kuolivat seuraavina.

    Merkittävin tekijä on korkea homokysteiini. Sitä ei Suomessa mittaa muut kuin HUS ja omalääkäri, jos sen vaatii. Esimerkiksi Mikkelin Terveyskeskus ei mittaa ellei sitä itse lujasti vaadi. Suomessa viitearvo on 5-15, mikä 15 on liian korkea, tohtori Tolosen mukaan homokysteiini saisi olla korkeintaan 9…11, 11 on ehdoton yläraja tohtori Matti Tolosen mukaan. Minulta se mitattiin 3 vuotta sitten ja silloin se oli 8, eli ihan hyvä, mutta sen enempää sen ei tarvitse olla. Homokysteiini on myrkyllinen valkuaisaine, mikä aiheuttaa tulehduksia verisuonistossa, sitä tulehdusta tulee korjaamaan kolesteroli ja jos ihmisellä ei ole kolesterolia elimistössään, tulehdus etenee aiheuttaen infarktin. Homokysteiini alenee B6, B9 folaatiksi sanottu ja B12 vitamiinit. 100 kpl purkki maksaa ruokakaupoissa 5-7 €. Yksi tabletti päivässä riittää, eli vuoden infarktien torjunta maksaa 20-28 €. Vastaavasti statiinilääkitys todennäköisesti maksaa enemmän, en tiedä statinien eli kolesterolin alentajien hintoja, kun en ole sellaisiin myrkkyihin kajonnut.

    Tuntuu siltä, että seuraavat tahot: THL:n johto, Pekka Puska, Erkki Vartiainen tietoisesti pimittävät ihmisiltä oikean tiedon, taikka sokaisevat siltä silmänsä. Syy on selvä, Pekka Puska on tehnyt elämäntyönsä margariniteollisuuden hyväksi ja Pohjois-Karjala projektin rahoitti kuulema margariiniteollisuus.
    Sitten on Mikael Fogelholm, Ursula Schwab, Sydänliitto, Diabetesliitto, joiden sanomaan en usko yhtään. Sydänterveydestä ja sokeritaudin eli diabetes mellituksen kehittymisestä ja syistä he puhuvat täysin vastoin todellisuutta ja vastoin ihmisen biologiaa. He vannovat pehmeiden rasvojen nimiin, ovat koko ikänsä vannoneet väärän rasvan puolesta, opettaneet väärin ja uskoneet vääriä profeettoja. Heillä on nyt tilinteon hetki, kun totuus paljastuu. Miksi tutkijoille on niin vaikea myöntää olleensa väärässä? Koska voisi mennä palli alta ja Pekka Puskan eläkkeenaksun kyseenalaista ainakin siltä osin, mitä hän on puhunut maaeläinrasvojen haitallisuudesta.

    Näissä asioissa totta puhuvat Antti Heikkilä, Taija Somppi ja Christer Sunqvist ja Leino Utriainen. Reijo Laatikainen on pohdiskeleva ja tutkiva ravitsemusterapeutti, hyviä juttuja kirjoittelee, osin kyllä virallista, virheellistä kantaa mielestäni liikaa myötäillen.

    Kari

    15.9.2016 at 20.26


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: