Ravitsemus ja terveys

Tutkittua ravitsemustietoa ja myyttien murtamista selkokielellä

Archive for lokakuu 2017

”Pätkälaihdutus” tehokkaampaa kuin jatkuva (tutkimus)

with 3 comments

Hidastuva aineenvaihdunta tai ”säästöliekki” on monen laihduttajan ongelma, mutta tutkijat saattoivat nyt löytää siihen helpotusta.

Kuva: Carol E. Davis

Perusaineenvaihdunnan hidastuminen laihdutuksen yhteydessä on tunnettu ilmiö. Osa hidastumisesta johtuu yksinkertaisesti siitä, että pienempi keho kuluttaa vähemmän. Laihdutuksen jälkeen aineenvaihdunta jää kuitenkin vielä matalammalle tasolle kuin samankokoisen henkilön normaali kulutus. Tämä on yksi keskeisistä ongelmista pitkäaikaisessa painonhallinnassa.

Australialaiset tutkijat arvelivat, että säännölliset tauot laihdutuksen keskellä voisivat voisivat antaa keholle aikaa sopeutua muutokseen, rajoittaa aineenvaihdunnan hidastumista ja parantaa laihdutustulosta.

Tutkimukseen otettiin mukaan 51 miestä, jotka olivat iältään 25-54-vuotiaita ja joiden painoindeksi oli yli 30. Heidät jaettiin satunnaisesti kahteen ryhmään. Koeryhmä vuorotteli kahden viikon laihdutusjaksoja ja kahden viikon ylläpitojaksoja niin, että laihdutusjaksojen yhteenlaskettu pituus oli 16 viikkoa. (Ylläpitojaksoineen yhteensä 30 viikkoa) Vertailuryhmä puolestaan laihdutti 16 viikkoa yhteen mittaan.

Laihdutuksen aikana ryhmät söivät 67 % energiantarpeestaan. Koeryhmä söi ylläpitojaksoilla täsmälleen energiantarpeensa verran.

Idea on erilainen kuin suosituissa pätkäpaastoissa, joissa jaksojen aikana joko paastotaan täysin tai syödään rajoituksetta. Syöntijaksoilla energiansaanti voi nousta yli tarpeen, eivätkä pätkäpaastot olekaan olleet tutkimuksissa tavanomaista laihdutusta tehokkaampia.

Tässä tutkimuksessa saatiin erinomaisia tuloksia. ”Pätkälaihdutusta” noudattanut koeryhmä laihtui keskimäärin 14,1 kg. Ryhmän paino ei muuttunut ylläpitojaksojen aikana. Yhteen mittaan laihduttanut vertailuryhmä puolestaan laihtui keskimäärin 9,1 kg. Ero laihdutustuloksissa johtui nimenomaan ”rasvamassasta”. Rasvaton massa pieneni kummallakin ryhmällä yhtä paljon, noin 1,5 kg.

Lisäksi ”pätkälaihdutusta” noudattaneella koeryhmällä laihtuneeseen kehoon suhteutettu perusaineenvaihdunta laski keskimäärin 93 kcal vähemmän kuin vertailuryhmällä.

”Pätkälaihdutusjaksojen” optimaalinen pituus ei ole vielä tarkkaan tiedossa, mutta aikaisemmissa tutkimuksissa ei ole saatu etua laihdutustuloksessa yhden tai viiden viikon jaksoilla, joten kaksi viikkoa voisi ollakin lähellä optimaalista. Ylläpitojaksoilla kannattaa välttää lihomista (ja toki myös laihtumista). Eräässä aikaisemmassa tutkimuksissa kahden viikon jaksoista ei ollut hyötyä, kun laihdutusjaksojen välillä syötiin rajoituksetta.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Obesity -lehdessä. Intermittent energy restriction improves weight loss efficiency in obese men: the MATADOR study

Mainokset

Written by Jari

1.10.2017 at 12.33

Kategoria(t): Laihdutus, Painonhallinta