“Kova” rasva ei ole yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin
Maailman arvostetuimpiin tutkijoihin lukeutuvat Frank Hu ja Ronald Krauss kolleegoineen ovat julkaisseet The American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä meta-analyysin eli eräänlaisen yhteenvedon 21 laadukkaasta tutkimuksesta, joissa on seurattu “kovan” eli tyydyttyneen rasvan sekä sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Yhteenvedon aineistossa oli mukana lähes 350 000 henkilöä ja 23 vuoden seuranta-aika.
Tämän erittäin laajan aineiston perusteella tyydyttyneen rasvan käytöllä ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen. Eniten ja vähiten tyydyttynyttä rasvaa syöneet henkilöt sairastuivat näihin tauteihin yhtä usein. Henkilöiden ikä ja sukupuoli eivät vaikuttaneet tulokseen.
Hu ja Krauss kirjoittavatkin samassa lehdessä, että sydän- ja verisuonitautien torjunnassa pitäisi ruokavalion osalta painottaa käsiteltyjen hiilihydraattien syönnin vähentämistä ja ylipainon ehkäisyä.
Tutkimustulos vahvistaa myös viime vuonna julkaistun laajan tiedekatsauksen tuloksen. Katsauksessa kanadalainen tutkijaryhmä kävi järjestelmällisesti läpi kaikki väestönseurantatutkimukset ja satunnaistetut ruokavaliokokeet, joissa tutkittiin eri ruokien ja sepelvaltimotaudin yhteyttä. Kriteerit täyttäneitä tutkimuksia löytyi vuodesta 1950 lähtien yhteensä 189 kappaletta. Tutkijoiden mukaan tieteellinen näyttö tyydyttyneen rasvan yhteydestä sepelvaltimotautiin ei ole riittävää.
Tämä tuore tutkimusyhteenveto ei sovi valtion ravitsemuspolitiikkaan, ja kenties sen vuoksi Yleisradio ja merkittävimmät suomalaiset tiedotusvälineet ovat jättäneet sen uutisoimatta.
Lähteet:
Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease
A Systematic Review of the Evidence Supporting a Causal Link Between Dietary Factors and Coronary Heart Disease
Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease
Keskustelua aiheesta käydään myös muualla:
Ravintomedia: Tyydyttyneiden rasvojen sydänterveysriski kyseenalaistettiin
veteraaniurheilija: Tyydyttyneet rasvat eivät ole yhteydessä sydänsairauksiin
Manninen Nutraceuticals: Tyydyttyneet rasvat eivät ole yhteydessä sydänsairauksiin
Ravitsemusterapeutin ravinto- ja terveysuutiset: Tyydyttynyt rasva -ei yhteyttä sydän- tai aivoinfarkteihin?
Aamiainen ruohikolla: Rasvalaiva pyörii ympyrää
Tohtori Tolonen: Rasvainen ruoka ei aiheuta valtimotauteja
Toe Hold: Tarkastelussa tyydyttynyt rasva ja kolesteroli
Marita Kaatrala: Tutkimus: Eläinrasvoilla ei yhteyttä sydäntauteihin

Uutistoimisto Reuters on viimein poiminut tämän tutkimuksen uutiseksi:
Study fails to link saturated fat, heart disease
http://www.reuters.com/article/idUSTRE61341020100204
Toivon mukaan suomalaisetkin tiedotusvälineet heräilevät vähitellen.
ravitsemusjaterveys
6.2.2010 11.58
Ja mitähän tämän tutkimuksen perusteella pitäsi tehdä? Syömään taas voita?
Verisuonitautien kehittymiseen vaikuttavat myös perintötekijät. Suomessa tehtiin 70-luvulla kattava selvitys, että runsas kovan rasvan saanti suurenti veren kolesterolia. Kun voi käyttöä vähennettiin ja panostettiin pehmeisiin rasvoihin. Rasva-arvot paranivat ja kuolleisuus väheni. Varsinkin itä-suomalaisilla on on geeniperimässään slaavilaisuutta ja näillä veren kolesteroli on alttiimpi nousemaan herkästi. Suomalaisilla kolesterolin nousu on siis perinnöllistä ja siksi voita ei voi suositella.
Huomautan muuten tässä metaanalyysissä ei ollut pienintäkään mainintaan Pohjois-Karjala -projektin laajoista tutkimuksista.
Hyvä ravitsemus rakentuu kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Toinen suuri ryhmä on kuitupitoiset hiilihydraatit. Maitovalmisteet ja liha pidetään aina vähärasvaisena kovan rasvan vuoksi. Rypsiöljy on pehmeän rasvan suhteiltaan jopa oliiviöljyä parempi. Sitä tulisi suosia päivittäisessä ruoanvalmistuksessa. Voi kuuluu ainoastaan juhlahetkiin jos sitä ylipäätään haluaa käyttää.
Suomalaisten, kuten amerikkalaisten ravitsemussuositukset rakentuvat pitkä ajan monien tutkimusten varaan ja ne eivät kumoudu yhden metanalyysin vuoksi.
Markus
6.4.2010 13.32
Maitorasvaa ja rasvaista lihaa voi syödä hyvillä mielin. Ne parantavat HDL-kolesterolia, triglyseridejä ja LDL:n partikkelikokoa. Nämä tekijät yhdessä ovat merkityksellisempiä kuin pelkkä kokonaiskolesteroli.
Pohjois-Karjala-projektista ei voida päätellä juuri mitään. Emme tiedä, johtuiko laskeva sydänkuolleisuus jostakin projektin monesta muutoksesta vaiko jostakin muusta yhteiskunnassa tapahtuneesta muutoksesta. Samaan aikaan kuolleisuus laski myös muualla Suomessa ja monessa muussa maassa.
Olen tutustunut suomalaisten ravitsemussuositusten lähdeviitteisiin ja ne ovat monen keskeisen osan suhteen heikolla pohjalla. Työn alla on pitkä artikkeli, jossa käyn keskeiset lähdeviitteet läpi, mutta pelkästään muotoiluun kuluu paljon aikaa.
Runsaasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio on suurelle osalle väestä huono vaihtoehto painonhallinnan ja veren rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan kannalta.
ravitsemusjaterveys
6.4.2010 13.46
Paitsi että olet väärässä siltä osin, että ravitsemus nimenomaan rakentuu mm. kasviksista ja marjoista, ja näiden lisäksi rasvaisesta lihasta sekä täysrasvaisista maitotuotteista samalla karsien hiilihydraatteja; saa niitä kuituja ihan tarpeeksi kasviksistakin. Eli ei siihen mitään höttöleipää tarvi.
Ainakaan tietääkseni hiilihydraateissa ei ole mitään suoja-aineita tai vitamiinien imeytyvistä auttavia aineita
Esko Lahti
11.9.2010 3.27
Piti vielä sanomani, että vähärasvainen liha ei edes pidä nälkää pois, saati anna kylläisyyden tunnetta. Eivät ne kuidutkaan ihmeitä tee, jos rasvan määrä halutaan itsetuhoisesti pitää virallissairaalloisuus-minimissä.
Esko Lahti
11.9.2010 3.29
Suomalaiset maitotuotteet sen sijaan ovat vahvasti yhteydessä molempiin kuten oheisesta laajasta tutkimuksesta on selvästi luettavissa. Kannattaa katsoa diagrammia sivulla 642. http://researcharchive.lincoln.ac.nz/dspace/bitstream/10182/417/1/07_Woodford.pdf
silmä käteen
16.12.2010 16.44
Mielenkiintoinen aihe tuo A1/A2-jupakka. Itse en ole siihen ehtinyt juurikaan tutustua.
Wikipediassa siitä esitetään vähän konservatiivisempi näkemys:
http://en.wikipedia.org/wiki/Casein#A1.2FA2_Beta_caseins
Linkkaamasi pdf-tiedoston diagrammi perustuu maiden väliseen vertailuun. Tiedätkö, löytyykö tutkittua tietoa myös Suomen sisäisen A1-maitotuotteiden käytön ja kansantautien yhteydestä?
ravitsemusjaterveys
16.12.2010 21.12
Se oleellinen osuus tässä “rasvasodassa” on juuri se tutkimustieto joka osoittaa että kolesteroli ei ole se mitä pitää pelätä kuin ruttoa. Elimistö kyllä huolehtii kolesterolin tasoista itse. Niinkuin joku tutkija vertasi että kolesteroli on viaton sivustakatsoja tukkeutuneessa suonessa joka kerääntyy katsomaan mitä on tapahtunut. Kuin tavallinen ihminen onnettomuuspaikalla. Eli rasvat liittyvät kolesteroliin mutta se ei ole oleellista sydän ja verisuonitautien ehkäisyssä. Ongelma syntyy itseasiaasa kaikkein pienimmissä verisuonissa joissa syntyy hapenpuutetta ylipainon, liikunnan puutteen, ja niiden seurauksen eli korkean verenpaineen takia. Ja tupakointi vielä entisestään pahentaa tilannetta. Näissä pienissä suonissa siis tapahtuu tulehtumista, solukuolemia ja sairas kudos ahtauttavat ja kovettavat suurempia suonia. Ja rikkovat lopulta suuremman suonen seinämän. Suoni tukkeutuu ja seuraukset sitten riippuu vähän suonesta ja tuurista.
Pekka Puska voisi pikkuhiljaa myöntää erehtyneensä. Ei se sitä tutkimus dataa tyhjäksi tee. Loppupäätelmä vain on virheellinen. Sen suuremman kuolleisuuden siinä tutkimuksessa aiheutti tupakointi, viina, ylipaino, työttömyys, sosiaalisten verkostojen romahtaminen ja niin edelleen. Tottakai kuolleisuus väheni tutkimuksen aikana kun nuo kaikki edellä mainitut asiat paranivat tutkimuksen aikana.
Kolesterolilääkkeet on lääketeollisuuden suurimpia sumutuksia. Voi olla että alkuun oltiin hyvällä asialla mutta nyt olisi korkea aika myöntää virhe ja lopettaa ihmisten terveydellä leikkiminen ja ahne rahastaminen. Jos lääkäri ehdottaa sinulle kolesteroli lääkitystä niin kieltäydy. Haitat ovat hyötyjä huomattavasti suurempia. Sen sijaan tupakka pois, alkoholia kohtuudella (ei ryyppäämistä ollenkaan), ja runsaasti kevyttä ja mielellään kovempaakin liikuntaa. Ja ruoaksi mahdollisimman monipuolisesti ei prosessoitua luonnollista ruokaa.
Kalle Komonen
19.2.2011 17.12
[...] koostetutkimuksissa. Kaikissa on päädytty samaan lopputulokseen: Tyydyttyneellä rasvalla ei ole mitään yhteyttä sydän- ja verisuonitauteihin. Kerro ystäville:JaaFacebookSähköpostitseTykkää [...]
Rasvamyytti: Kova rasva kohottaa veren kolesterolipitoisuutta ja lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä « Ravitsemus ja terveys
2.11.2011 18.34